Pålogging på høyeste sikkerhetsnivå

<< Click to Display Table of Contents >>

Navigation:  Introduksjon > Pålogging >

Pålogging på høyeste sikkerhetsnivå

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Norske myndighetene har vurdert at man trenger elektronisk ID på høyeste sikkerhetsnivå for å få tilgang til tjenester som inneholder helseopplysninger.

 

Hvis din kommune har valgt å bruke høyeste sikkerhetsnivå for innlogging til Sampro, kan du​ bruke BankID, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides e-ID for å logge inn.

 

Innlogging for første gang på høyeste sikkerhetsnivå  (nivå 4)

 

Hvis du, under innlogging, får beskjed at du må autentisere med nivå-4, så må ditt eksisterende Sampro konto kobles mot et Visma Connect Konto. Visma Connect er Visma’s felles innlogging system, og det er via Visma Connect og ID-porten at du vil autentisere med BankID, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides e-ID

 

Koblingen gjøres kun først gang, derettter behøver du kun å autentisere med nivå-4 (f.eks Bank-ID), og ikke med Sampro brukernavn/passord i tillegg. 

 

Slik går du frem:

 

Du logger først på som vanlig med sampro.no eller individplan.no

1) Hvis du ser skjermbildet her under innlogging, klikk på lenken “logg inn via ID-porten”.

 

(Hvis du ikke får dette skjermbildet, har din kommune ikke tatt i bruk nivå-4 innlogging, og du bruker brukernavn/passord som før.)

 

 

 

 

2) Du har kommet til ID-porten. Da velger du hvordan du vil autentisere:

 

 

Slik logger du inn med BankID på mobil:

 

Velg "BankID på mobil".
Skriv inn mobilnummer (8 siffer) og fødselsdato (ddmmåå). Klikk "Neste"
Du får nå opp en referansekode på skjermen.
Sjekk at du mottar samme referansekode på mobilen din som i innloggingsvinduet, og klikk "GODTA" på mobilen for å gå videre.
Tast inn din egenvalgte ID-PIN (4-8 siffer) på mobilen for å fullføre innloggingen.​

Når du skal logge inn med BankID, trenger du:

 

Fødselsnummer
Kode​ fra kodebrikken din (BankID kodegenerator)
Passordet ditt

For å bestille BankID, må d​u kontakte banken din.

Er du sikker på at du har BankID?

 

Vi ser at en del forveksler det å ha kodebrikke med å ha BankID. Selv om du har kodebrikke til nettbanken din, betyr ikke dette at du automatisk har BankID.

Hvis du ikke har BankID vil du få en feilmelding når du prøver å logge inn.

 

Kodebrikken er den som du lager engangskoder med for å logge deg inn i nettbanken og betale regninger med. Kodebrikken må ikke forveksles med å være BankID, kodebrikken er derimot et ledd i innlogging med BankID.
BankID er et elektronisk sertifikat, og må ikke forveksles med kodebrikken. For å kunne benytte BankID må dette aktiveres gjennom din bank.

Problemer med å logge inn med BankID?

 

Dersom du ikke får logget deg inn med BankID kan det være noe med innstillingene på datamaskinen din. Du kan teste innstillingene dine på denne siden. Hvis du ikke finner noen feil der, vil vi anbefale at du tar kontakt med banken din. De vil kunne hjelpe.

Alternativt kan du ta kontakt med brukerstøtten til ID-porten.

 

Hvilke kombinasjoner BankID kan du bruke?

 

BankID + kodebrikke + datamaskin

BankID app + kodebrikke + smarttelefon/nettbrett

​BankID på mobil + mobil

Ta kontakt med banken din for å bestille BankID
Her finner du kontaktinformasjon til ID-portens brukerstøtte.
Informasjon om BankID på mobil på difi.no.

Buypass ID

For å logge inn med Buypass smartkort kreves det at du har en smartkortleser koblet til din datamaskin. Du må også ha installert nødvendig programvare som følger med kortleseren. Husk også å ha oppdatert versjon av Java.

Smartkort og kortleser fra Buypass kan bestilles på Buypass sine nettsider. Kortet er gyldig i 3 år.

Har du Altinnkort med Buypass-akseptansemerke, kan også dette benyttes til innlogging. Spillerkort fra Norsk Tipping er også et Buypasskort som kan benyttes til innlogging. Har du bestilt spillerkortet på Internett, er det klart for bruk i selvbetjeningsløsninger som krever høyeste sikkerhetsnivå. Har du kjøpt kortet hos en kommisjonær, må kortet oppgraderes før det kan benyttes til innlogging.

 

Her bestiller du smartkort og kortleser
Her bestiller du oppgradering av Buypasskort fra Norsk Tipping

Commfides e-ID

Commfides e-ID er en personlig elektronisk ID på høyeste sikkerhetsnivå.

Commfides e-ID leveres som en sikker USB-pinne med 8G minne. Du logger deg inn ved hjelp av USB-pinnen og en PIN-kode.

For å ta i bruk Commfides e-ID må du ha et norsk fødselsnummer eller d-nummer.​ Husk også å ha oppdatert versjon av Java.

 

Her bestiller du Commfides e-ID
Les mer om eID

3) Etter autentiseringen vil du bli sendt tilbake til Sampro

Hvis opplysningene stemmer, klikk "Ja, koble sammen" for å koble din Sampro bruker til din identitet i ID-porten.

 

4) Du er nå logget inn i Sampro

Neste gang du logger inn behøver du kun å autentisere via ID-porten, ikke med Sampro-brukernavn, passord, og kode på SMS/epost. Sampro nivå-4 autentisering går via Visma Connect, Vismas single-sign-on løsning.

**********************************************************************************************************************

Er du under 15 år?

Da krever vi ikke at du autentisere med nivå-4. Din innlogging med brukernavn + passord + 2-faktor autentisering er gyldig frem til du fyller 15år.

Nytt fødselsnummer

​Hvis du har fått nytt fødselsnummer er det ikke lenger mulig å logge inn med det gamle fødsels- eller D-nummeret.

Er du i tvil om ditt fødselsnummer kan du kontakte Skatteetaten.

Hvorfor kan jeg ikke bruke MinID eller Feide?

Du kan dessverre ikke bruke MinID eller Feide for å logge deg inn på Sampro. Det er fordi MinID og Feide er elektroniske IDer som ikke har høyt nok sikkerhetsnivå.

Innlogging på Sampro krever høyeste sikkerhetsnivå, det vil si nivå 4. Norske myndighetene har vurdert at man trenger elektronisk ID på høyeste sikkerhetsnivå for å få tilgang til tjenester som inneholder helseopplysninger. MinID er på nivå 3, og Feide er enten nivå 2 eller 3.